Misterioasa sondă Lambda

25. 11. 2025
Share

Să fim sinceri – sonda lambda Silux auto, cunoscută și ca senzor de oxigen, sună ca ceva ce un om de știință ar folosi într-un experiment de laborator care implică acceleratoare de particule și ecuații matematice complicate. Dar, cu toate că sună a science-fiction, este o piesă foarte reală și foarte practică în mașinile de astăzi.

Numit și senzor de oxigen, senzorul este ascuns în țeava de eșapament a autovehiculului, inspectând în liniște gazele care trec prin el. Scopul său? Să spună unității de control a motorului (ECU) mașinii dacă amestecul de ardere incinerat este perfect, mai bogat sau mai sărac decât atât (Goldilocks perfect). Este un fel de Goldilocks pe roți – în loc să guste terci, totuși, ei gustă echilibrul de combustie.

Atunci când amestecul aer-combustibil este perfect echilibrat (raportul magic este de 14,7 părți de aer la o parte de combustibil), mașina dumneavoastră funcționează mai curat, mai lin și mai eficient. Atunci când lucrurile devin dezechilibrate, senzorul lambda raportează la ECU, care modifică sistemul de injecție a combustibilului pentru a readuce lucrurile în armonie. Este ca un tehnician din spatele scenei la un concert, care face ca fiecare notă să sune exact așa, fără să primească vreodată un arcuș.

De ce ar trebui să vă pese de acest mic senzor

Să fim realiști – cei mai mulți dintre noi nu acordă atenție la ceea ce se întâmplă în sistemul lor de evacuare până când ceva începe să zornăie, să scoată fum sau să coste o mulțime de bani. Dar senzorul joacă un rol imens în ceea ce privește performanțele zilnice ale autovehiculului dumneavoastră.

Din aceeasi categorie: